واکنش مقامات آلمانی به واکنش مشروع «وعده صادق» ایران

مقامات آلمانی در واکنش به حمله اسرائیل به خاک ایران در کنسولگری دمشق و پاسخ تلافی جویانه ایران به این حمله در عملیات«وعده صادق» باز هم تلاش کردند تا با حمایت از اسرائیل، گذشته نازی خود را جبران کند، چیزی که برخی کارشناسان می گویند تلاشی برای سفید کردن وجهه بین المللی خود است.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا: حمله ایران به اسرائیل نشانه تشکیل «اتحاد جدید اقتدارگرایان» است

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز چهارشنبه ۱۷ آوریل (۲۹ فروردین) ضمن نام بردن از روسیه و کره شمالی گفت که حمله ایران به اسرائیل تازه‌ترین نشانه از تلاش برای تشکیل «اتحاد جدید اقتدارگرایان» است. این مقام ارشد اتحادیه اروپا که در یک نشست دفاعی و امنیتی در بروکسل، پایتخت بلژیک سخن می‌گفت، افزود که این اتحاد در تلاش است تا نظم مبتنی بر قوانین بین‌المللی را از بین ببرد و دموکراسی‌ها را به نقطه شکست برساند. فن در لاین همچنین گفت که اتحادیه اروپا باید «ظرفیت دفاعی و صنعتی» خود را به سرعت افزایش داده و در پنج سال آینده «توربوشارژ» کند. وی تأکید کرد که تمرکز اتحادیه اروپا در سال‌های پیش رو بر «نوآوری» خواهد بود و گفت: «ما بر نوآوری تمرکز خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که اروپا از این برتری در فناوری‌های جدید برخوردار است، فناوری‌هایی که می‌بینیم در سرتاسر جهان در درگیری‌های مختلف به کار گرفته می‌شوند.»ایران در پاسخ به حمله هوایی به ساختمان کنسولگری‌اش در دمشق در ۱۳ فروردین و کشته شدن چند تن از فرماندهان نیروی قدس، برای نخستین بار به خاک اسرائیل حمله کرد و اکنون منطقه و جهان در تب و تاب حمله احتمالی اسرائیل به ایران است.

وزیر کشور آلمان در مورد خطرات نهادهای جمهوری اسلامی در آلمان هشدار داد

پس از حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل، نانسی فزر، وزیر کشور آلمان نسبت به خطرات نهادهای فعال جمهوری اسلامی در آلمان هشدار داد. او در مصاحبه‌ای با گروه رسانه‌ای «فونکه» حکومت جمهوری اسلامی را «رژیمی سرکوبگر» نامید. وزیر کشور آلمان مدعی شد: «کم نیستند ایرانی‌هایی که در آلمان زندگی می‌کنند تا از این حکومت وحشت در امان بمانند. نهادهای امنیتی مدت‌هاست که تلاش‌ها و تهدیدهای احتمالی نهادهای حکومتی ایران برای ارعاب این افراد توسط را زیر نظر دارند.» فزر گفت که نهادهای امنیتی آلمان هوشیار هستند و هر گاه نشانه‌هایی حاکی از تهدید را مشاهده کنند، اقدام خواهند کرد. او اضافه کرد: «ما این موضوع را چندین بار در کنفرانس وزیران داخله ایالت‌ها مورد بحث قرار دادیم، زیرا تصمیم‌گیری و انجام هر اقدام حفاظتی مشخص بر عهده ایالت‌ها است.»

شورای مرکزی یهودیان خواستار ممنوعیت مرکز اسلامی هامبورگ شد

در پی حمله ایران به اسرائیل، مرکز اسلامی هامبورگ (IZH) دوباره مورد توجه قرار گرفته است. «یوزف شوستر»، رئیس شورای مرکزی یهودیان در آلمان، به روزنامه آلمانی «ولت» گفت که مرکز اسلامی هامبورگ باید فوراً بسته و ممنوع اعلام شود. او با اشاره به حمله آخر هفته جمهوری اسلامی به اسرائیل، مدعی شد که «ایران یک کشور جنایتکار درحال جنگ با جهان غرب و اسرائیل است.»در آخرین گزارش نهاد سازمان دفاع از قانون اساسی آلمان تاکید شده که مرکز اسلامی هامبورگ، در کنار سفارت ایران مهم‌ترین مرکزی است که جمهوری اسلامی را در آلمان نمایندگی می‌کند.پس از حمله تروریستی حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر، مجلس آلمان به اتفاق آرا از دولت تقاضا کرد که برای بستن مرکز اسلامی هامبورگ اقدام کند. این در حالی است که مسئولان این مرکز همواره اتهامات مطرح‌شده از سوی سیاستمداران و مقام‌های آلمان مبنی بر فعالیت‌های مشکوک آن و ارتباطش با گروه‌های افراطی را را رد می‌کنند.

در پی مصوبه مجلس، وزارت کشور آلمان در حال بررسی بستن این مرکز اسلامی به اتهام اقدام بر خلاف قانون اساسی در آلمان است. در همین رابطه پلیس آلمان در ماه نوامبر منازل و اماکنی را در ۷ ایالت کشور مورد تفتیش و تحقیق قرار داد. مرکز اسلامی هامبورگ همچنین مظنون به حمایت از حزب‌الله لبنان است و تحقیقات در این زمینه توسط نهادهای امنیتی آلمان همچنان در جریان است.

آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان در صفحه رسمی خود در شبکه ایکس، حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل را قویا محکوم کرد. وی در پیام  خود آورد: ایران پهپاد و موشک به سمت اسرائیل شلیک کرده است. ما این حمله را که می‌تواند یک منطقه را به آشوب بکشاند به شدیدترین وجه محکوم می‌کنیم. ایران و نیروهای نیابتی آن باید سریعا به این حملات خاتمه دهند. تمامی همبستگی‌مان در این ساعات با اسرائیل است. پس از تایید اسرائیل مبنی بر اتخاذ تصمیم برای دادن پاسخ به حملات ایران، وزیر خارجه آلمان، در جریان سفر به اسرائیل و مذاکراتش با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و دیگر مقامات این کشور در تل آویو، گفت که نباید اجازه داد خاورمیانه به وضعیتی با نتایجی کاملاً غیرقابل پیش‌بینی، دچار شود. وزیر خارجه آلمان، چهارشنبه 29 فروردین پیش از ترک اسرائیل برای شرکت در نشست گروه هفت، افزود: «همه باید عاقلانه و مسئولانه عمل کنند و اعلام کرد که افزایش تنش‌ها در خاورمیانه به نفع هیچ کس نیست و بیش از همه امنیت اسرائیل به خطر می‌افتد. بائربوک افزود: افزایش تنش‌ها به نفع هیچ کس نیست و بیشتر از همه امنیت اسرائیل به خطر می‌افتد.

آنالنا بائربوک در گفت‌وگو با شبکه آ.ار.د آلمان ادعا کرد: من قویاً طرفدار گسترش آنها (تحریم‌ها) علیه ایران هستم، زیرا می‌توانیم ببینیم که اقدامات ایران در حال حاضر چقدر خطرناک است. بائربوک مدعی شد: تهران با حمله خود به اسرائیل، کل منطقه را به لبه پرتگاهی کشانده است. او خواستار تحریم های بیشتر علیه ایران شد. باربوک در ARD Focus اشاره کرد که از قبل تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران به دلیل تهیه پهپاد برای روسیه وجود داشت و من به شدت برای گسترش این تحریم­ها مبارزه می کنم.

واکنش مقامات آلمانی به واکنش مشروع «وعده صادق» ایران

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان با بیان اینکه حملات هوایی ایران علیه اسرائیل را به شدت محکوم می کند، مدعی شد: ایران با این حمله غیرمسئولانه و توجیه ناپذیر، بسان یک ریسک برای آتش‌سوزی گسترده‌ در منطقه می‌باشد. شولتس خواستار خویشتنداری و آرامش در پاسخ به حمله هوایی ایران به اسرائیل شد و در این باره گفت: بسیار اهمیت دارد که حمله ایران به اسراییل باعث تشدید تنش‌ها در خاورمیانه نشود. من این تصور را دارم که این موضوع از سوی طرف‌های منازعه درک شده است. شولتس خاطر نشان کرد: برای ما این مسئله در این زمان اهمیت دارد که اقدام به کاهش تنش‌ها کنیم و اسراییل نیز به این حمله پاسخ گسترده‌ای ندهد.

اشتفان زایبرت، سفیر آلمان در اسرائیل، حمله به X را «بی سابقه» توصیف و با تمامی اسرائیلی‌هایی که ایران با این حمله بی‌سابقه به وحشت انداخت، اعلام همبستگی کرد.

منبع :  Deutschland.de - reuters br tagesspiegel

کد خبر 19781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =